
UNITED STATES DISTRICT COURT 

MIDDLE DISTRICT OF FLORIDA 

TAMPA DIVISION 

 

 

DISH NETWORK L.L.C., 

 

Plaintiff, 

 

v.                  Case No. 8:16-cv-2549-TPB-CPT 

 

GABY FRAIFER, TELE-CENTER, 

INC., and PLANET TELECOM, INC., 

individually and together d/b/a 

UlaiTV, PlanetiTV, and AhlaiTV, 

 

Defendants. 

__________________________________/ 

 

 

REPORT AND RECOMMENDATION 

Before me on referral is Defendants Gaby Fraifer, Tele-Center, Inc. (TCI), and 

Planet Telecom, Inc.’s (PTI) motion pursuant to Federal Rules of Civil Procedure 52 

and 59 to alter or amend the judgment entered against them on Plaintiff DISH 

Network L.L.C.’s (DISH) copyright claim.  (Doc. 377).  For the reasons discussed 

below, I respectfully recommend that the Defendants’ motion be denied.   

I. 

The background of this case is set forth in detail in prior decisions of the Court 

(Docs. 246, 257, 337) but bears repeating here with some supplementation.  At all 

times relevant to this action, DISH was a pay-television provider that offered 

Case 8:16-cv-02549-TPB-CPT   Document 394   Filed 08/31/23   Page 1 of 33 PageID 22934



 2 

programming via satellite delivery and “over-the-top” services using a public internet 

infrastructure.  (Doc. 377 at 9–10).  As pertinent here, DISH aired its programming in 

the United States on a number of Arabic-language channels that were exclusively 

licensed to DISH (hereinafter, the Protected Channels).  Id. at 9, 14.  The Protected 

Channels consisted of the MBC FZ LLC Channels, the AJAN Al Jazeera Channels, 

the World Span Channels, the Dream 2 Channel, and the IMD Channels.  Id. at 13.   

The programming on the Protected Channels included four audiovisual works 

that were registered with the United States Copyright Office (Registered Works) and 

fifty-five that were not (Unregistered Works).  Id. at 13–14.  Although the Registered 

Works and Unregistered Works were originally owned by third parties not affiliated 

with this litigation, DISH received the exclusive right to distribute and publicly 

perform these works in the United States through signed agreements recognized as 

valid under the Copyright Act, 17 U.S.C. § 101, et seq. (Copyright Act or the Act).  Id. 

at 14.  

The Defendants1 owned and operated the UlaiTV and AhlaiTV services, as well 

as TCI-Direct.com and Planet-itv.com.  (Doc. 246 at 5; Doc. 337 at 15).  UlaiTV and 

AhlaiTV offered customers access to hundreds of Arabic-language channels, while 

TCI-Direct.com and Planet-itv.com permitted customers to order UlaiTV and 

 
1 I collectively refer to all the Defendants when describing the conduct at issue because 1) Fraifer 

founded TCI and PTI, was the sole shareholder of these entities, and served continuously as their sole 

officer from at least June 2015 to May 2017; and 2) TCI and PTI were effectively the same company 

during that time frame.  (Docs. 246, 257, 337).  The latter conclusion is derived from the fact that PTI 

had no source of revenue, no employees, and was a department within TCI during this period, and 

because TCI shared office space with PTI, paid PTI’s expenses, and performed the work of PTI.  Id. 

Case 8:16-cv-02549-TPB-CPT   Document 394   Filed 08/31/23   Page 2 of 33 PageID 22935



 3 

AhlaiTV products.  (Doc. 246 at 5).  These products included UlaiTV and AhlaiTV 

set-top boxes (STBs), which the Defendants sold and distributed from approximately 

2009 through 2017.  (Doc. 337 at 15).  A customer who purchased one of the 

Defendants’ STBs would connect his or her television to the internet via the STB, and 

the television signal or programming would then be received through the internet, as 

opposed to coming through a cable, satellite, or other receiver of traditional broadcasts 

over the public airwaves.  Id.  The Defendants generally sold their STBs for a onetime 

charge of $90.  Id.  The Defendants’ STBs allowed their customers to avail themselves 

of certain popular Arabic-language television programming without paying additional 

charges.  Id.  By contrast, a customer electing to obtain this same content from DISH 

would have to pay at least $80 per month.  Id.   

The vast majority, but not all, of the Defendants’ STBs at issue were 

manufactured in China by an entity known as Lenkeng, which was not a party to this 

action.  Id.  The STBs were pre-programmed with an Android operating system and 

came preloaded with software applications (such as YouTube, Netflix, and Google 

Pay) for use when the customer connected the STB to the internet.  Id. at 15–16.  The 

STBs were also equipped with software that linked them to channels already available 

on the internet, as well as with hardware that converted the links to internet content 

watchable on the STB.  Id. at 16.  The Defendants did not make any technological or 

software modifications to the STBs they received from Lenkeng before distributing 

them to their customers.  Id.   

Case 8:16-cv-02549-TPB-CPT   Document 394   Filed 08/31/23   Page 3 of 33 PageID 22936



 4 

At some point in time, however, the Defendants discovered that the quality of 

the customer viewing experience watching television over the internet using only an 

STB was inconsistent, and that customers frequently experienced problems.  Id.  To 

address these concerns, the Defendants utilized a technology known as internet 

content delivery networks (CDNs).  Id.  A CDN was comprised of a group of 

geographically distributed internet servers that expedited the delivery of data over the 

internet by bringing it closer to where the end users were physically located.  Id. at 17.  

The CDNs provided more stable, secure internet connectivity across geographically 

distant points, and were able to balance loads, thereby avoiding high traffic 

bottlenecking on the internet.  Id.  The CDNs also afforded added security from attacks 

by hackers trying to overwhelm the system with automated requests that would cause 

the system to crash.  Id.  CDNs were legal, and various companies, such as Verizon, 

sold them to the public.  Id.   

Along with CDNs, the Defendants additionally employed a type of computer 

known as an encoder, which transformed programming into formats suitable for 

streaming over the internet.  Id. at 19.  The Defendants utilized encoders to “push” or 

add programming onto their CDNs that was not otherwise available to their system, 

so that this programming could then be transmitted to the Defendants’ STBs for 

viewing by end users.  Id.  The locations of the encoders used by the Defendants 

included Tampa, Florida and Germany.  Id.   

According to the evidence presented in this case, DISH’s copyrighted 

programming was received by the Defendants’ STBs regularly over a period of years.  

Case 8:16-cv-02549-TPB-CPT   Document 394   Filed 08/31/23   Page 4 of 33 PageID 22937



 5 

Id. at 27.2  In fact, DISH’s expert, Pascal Metral, identified hundreds of instances 

where this occurred.  Id.  

DISH initiated this action in 2016, asserting that the Defendants directly 

infringed upon DISH’s copyright in the Registered and Unregistered Works in 

violation of Section 501 of the Copyright Act.  (Doc. 1).  In its operative complaint, 

DISH alleged that the Defendants “captur[ed] broadcasts of television channels 

exclusively licensed to DISH and unlawfully retransmitted these channels over the 

[i]nternet to customers of the[ Defendants’] UlaiTV and AhlaiTV services throughout 

the United States.”  (Doc. 62 at 1).  DISH further averred that the Defendants 

“profit[ed] from [this] scheme by selling UlaiTV and AhlaiTV [STBs] and 

corresponding service plans,” and that they engaged in this conduct without 

compensating DISH.  Id.  For relief, DISH sought, inter alia, statutory and actual 

damages, as well as a permanent injunction precluding the Defendants from 

committing any further infringing acts.  Id. at 7–8.   

In their answers to DISH’s operative complaint, the Defendants generally 

denied DISH’s averments and asserted counterclaims for conversion, trespass, and 

breach of contract.  (Docs. 77–79).  After two rounds of motions practice, the Court 

dismissed the Defendants’ counterclaims for conversion and trespass.  (Doc. 115).  The 

Defendants’ remaining counterclaim for breach of contract was founded upon the 

Defendants’ allegation that DISH purchased an STB from the Defendants, agreed to 

 
2 The Defendants stopped selling the STBs and ceased conducting business altogether by May 2017.  

(Doc. 337 at 10).   

Case 8:16-cv-02549-TPB-CPT   Document 394   Filed 08/31/23   Page 5 of 33 PageID 22938



 6 

certain terms in connection with that purchase, and then violated those terms by 

“hacking” into the STB and utilizing the Defendants’ “URLs[3] . . . for its own 

purposes.”  (Doc. 104). 

Following the close of discovery, the parties filed cross motions for summary 

judgment on DISH’s copyright claim (Docs. 146, 217) and, in the case of DISH, on 

the Defendants’ breach of contract counterclaim (Doc. 146) as well.  The Court 

granted DISH’s summary judgment motion as to the Defendants’ breach of contract 

counterclaim (Docs. 246, 257) and judgment was subsequently entered against the 

Defendants on that cause of action (Doc. 259).   

DISH’s copyright claim proceeded to a bench trial, after which the Court issued 

a decision ruling in favor of DISH and setting forth its statements of fact and 

conclusions of law in support of that ruling.  (Doc. 337).  In short, the Court 

determined that the Defendants’ system of CDNs and encoders infringed upon DISH’s 

copyright.  Id.  The Court later entered a Judgment for DISH and against the 

Defendants on DISH’s copyright claim.  (Doc. 372).      

The Defendants’ instant motion pursuant to Rules 52 and 59 followed.  (Doc. 

377).  DISH has responded in opposition to the Defendants’ motion (Doc. 384), and 

the matter is thus ripe for the Court’s consideration.     

  

 
3 URL is the abbreviation for “uniform resource locator,” which is the “global address of documents 

and other materials on the World Wide Web.”  Uniform Resource Locator, BLACK’S LAW DICTIONARY 

(11th ed. 2019). 

Case 8:16-cv-02549-TPB-CPT   Document 394   Filed 08/31/23   Page 6 of 33 PageID 22939



 7 

II. 

Rule 52 states, in relevant part, that a “court may amend its findings—or make 

additional findings—and may amend the judgment accordingly.”  Fed. R. Civ. P. 

52(b).  Rule 59 provides, in pertinent part, that where, as here, a case is not tried to a 

jury, a “court may, on motion for a new trial, open the judgment if one has been 

entered, take additional testimony, amend findings of fact and conclusions of law or 

make new ones, and direct the entry of a new judgment.”  Fed. R. Civ. P. 59(a)(2).   

Rule 52 and Rule 59 bear a “‘close relationship,’” Exim Brickell, LLC v. Bariven, 

S.A., 2011 WL 13131318, at *2 (S.D. Fla. Sept. 30, 2011) (quoting Nat’l Metal Finishing 

Co., Inc. v. Barclays Am./Com., Inc., 899 F.2d 119, 123 (1st Cir. 1990)), and “essentially 

[involve] the same [standard],” Access 4 All, Inc. v. Atl. Hotel Condo. Ass’n, Inc., 2006 WL 

8431635, at *1 (S.D. Fla. Mar. 7, 2006).  To succeed under either rule, a movant must 

put forth “newly-discovered evidence” or identify “manifest errors of law or fact.”  

Johnson v. New Destiny Christian Ctr. Church, 771 F. App’x 991, 995 n.5 (11th Cir. 2019) 

(per curiam) (applying this standard to a Rule 52(b) motion); see also Arthur v. King, 500 

F.3d 1335, 1343 (11th Cir. 2007) (per curiam) (utilizing the same standard for a Rule 

59 motion).  Neither of these rules, however, may be employed as a mechanism to 

“‘relitigate old matters, raise argument[s,] or present evidence that could have been 

raised prior to the entry of judgment.’”  Schmidt v. Rodrigues, 641 F. App’x 913, 917 

(11th Cir. 2016) (quoting Arthur, 500 F.3d at 1343); see also Exim Brickel, 2011 WL 

13131318, at *2 (noting that the purpose of Rule 52 and Rule 59 is “to permit the 

correction of any manifest errors of law or fact that are discovered, upon 

Case 8:16-cv-02549-TPB-CPT   Document 394   Filed 08/31/23   Page 7 of 33 PageID 22940



 8 

reconsideration, by the trial court,’” and not “‘to allow parties to rehash old arguments 

already considered and rejected by the trial court”) (quoting Nat’l Metal Finishing Co., 

899 F.2d at 123).  On appeal, a district court’s resolution of a motion brought pursuant 

to Rule 52 and/or Rule 59 is reviewed for an abuse of discretion.  United States v. 

Morgan, 419 F. App’x 958, 959–60 (11th Cir. 2011) (per curiam) (citing Lambert v. 

Fulton Cnty., Ga., 253 F.3d 588, 598 (11th Cir. 2001); Trigo v. Fed. Deposit Ins. Corp., 

847 F.2d 1499, 1504 (11th Cir. 1988)).  

Here, the Defendants request that the Court correct various purported errors of 

fact and law and amend certain of findings of fact and conclusions of law.  (Doc. 377).  

In particular, the Defendants ask that the Court (a) reexamine the propriety of 

permitting the testimony of DISH’s expert witness, Pascal Metral, and considering 

items related to his testimony (Docs. 298, 308, 377); (b) reassess its admission of 

certain evidence over the Defendants’ objections (Doc. 377); (c) reconsider DISH’s 

ownership of the copyright at issue (which was decided at the summary judgment 

stage) (Docs. 257, 377); and (d) reevaluate whether the Defendants’ infringement of 

DISH’s copyrights was willful (Doc. 377).4  Each of these issues will be addressed in 

turn.  

A. 

I commence my analysis with the Defendants’ challenge to the Court’s ruling 

regarding Metral’s expert testimony.  As reflected in the Court’s fundings of fact and 

 
4 I have reorganized the Defendants’ arguments for purposes of my analysis. 

Case 8:16-cv-02549-TPB-CPT   Document 394   Filed 08/31/23   Page 8 of 33 PageID 22941



 9 

conclusions of law, Metral was a Swiss attorney and the Vice President of Legal Affairs 

and Head of Anti-Piracy Litigation and Intelligence Operations for Nagravision SA, 

which was a joint venture partner with DISH in an entity known as NagraStar LLC.  

(Doc. 337 at 24–26).  On behalf of the International Broadcaster Coalition Against 

Piracy (IBCAP),5 of which DISH was a member, Nagravision and its affiliate 

(collectively, Nagra) obtained and monitored UlaiTV and AhlaiTV STBs for infringing 

content.  Id.  Nagra did so by powering on the STBs, finding the programming guides 

for the UlaiTV and AhlaiTV services, identifying one of the Protected Channels by 

name or logo, selecting that channel for viewing, and then verifying the content being 

transmitted.  Pl.’s Exh. 5.  This process was automated at times and situated thousands 

of miles from Metral’s location in Switzerland but was reviewed for accuracy by 

security technicians working for Nagra.  (Doc. 337 at 24).  The security technicians 

documented their findings on a daily basis, Pl.’s Exh. 6, and took screenshots of the 

Protected Channels being transmitted on the Defendants’ services, Pl.’s Exh. 7.  These 

screenshots displayed “the current date and time in the city where the [virtual private 

network] output” was situated.   Pl.’s Exhs. 5, 7.   

To assist IBCAP, Metral supervised the monitoring and investigation of more 

than one hundred television streaming services, including those offered by the 

Defendants at issue here.  (Doc. 337 at 25).  Based upon the information developed as 

a result of the investigation of the Defendants’ activities, including the above-

 
5 The IBCAP was created for, among other purposes, policing copyright violations. (Doc. 337 at 25).  

DISH was instrumental in forming and funding IBCAP.  Id.   

Case 8:16-cv-02549-TPB-CPT   Document 394   Filed 08/31/23   Page 9 of 33 PageID 22942



 10 

referenced screenshots and data compiled by the security technicians, Metral 

concluded that DISH’s Registered and Unregistered Works were transmitted on the 

Defendants’ UlaiTV service on at least 861 separate occasions from June 2015 through 

May 2017.  Id. at 24, 27, 34; Pl.’s Exh. 5.  Metral also found that the Defendants’ 

AhlaiTV service transmitted the Protected Channels in March 2017.  Pl.’s Exh. 5.  

Metral memorialized his findings in a report, which he prepared as part of his duties 

as an employee of Nagra.  (Doc. 337 at 25); Pl.’s Exh. 5.    

Metral’s assessments were confirmed by the deposition testimony of 

representatives from the networks that exclusively licensed the Protected Channels to 

DISH.  (Doc. 337 at 24).  Each of the networks reviewed the determinations made in 

Metral’s report, including the dates that the Protected Channels were transmitted to 

the Defendants’ STBs and corresponding screenshots.  Id.  In addition, the networks 

identified specific copyrighted audiovisual works exclusively licensed to DISH, which 

were depicted in the screenshots, or which otherwise aired on the Protected Channels 

on the dates the channels were transmitted to STBs as indicated in Metral’s report.  Id. 

At trial, DISH sought to introduce Metral’s expert testimony to establish that 

its copyrighted programming travelled over the Defendants’ system.  Id.  In 

considering the admissibility of this evidence, the Court reviewed Metral’s 

qualifications, the methodology he employed, the report he authored, and his potential 

bias stemming from his relationship with DISH.  Id. at 24–25.  Although the Court 

questioned DISH’s decision not to retain a more qualified expert, it ultimately 

admitted Metral’s testimony and relied on it to a limited extent because his 

Case 8:16-cv-02549-TPB-CPT   Document 394   Filed 08/31/23   Page 10 of 33 PageID 22943



 11 

methodology was logical and straightforward, and because the Court did not perceive 

his connection to DISH to materially impact his credibility in a negative way.  Id. at 

26–27.  

The Defendants now ask that the Court “reconsider all [the] arguments [they] 

made in” a pre-trial motion in limine they filed to exclude Metral’s testimony.  (Doc. 

377 at 3).  These arguments include that Metral was not qualified to testify as an expert, 

that his testimony was based upon inadmissible hearsay and was otherwise unreliable, 

and that even if his testimony was properly admitted, it was insufficient to prove the 

Defendants’ infringement.  Id. at 2–13.  This line of attack is meritless.   

To begin, the Defendants’ request that the Court revisit the entirety of the 

objections they raised in their motion in limine, without more, is not a valid basis for 

a challenge under either Rule 52 or Rule 59.  The Court rejected all of those objections 

in denying the Defendants’ motion initially and then did so again when they were 

brought up at trial.  (Docs. 298, 308).  The Defendants cannot now use their post-

judgment motion to alter or amend simply “to rehash old arguments already 

considered and rejected by the trial court.” Exim Brickel, 2011 WL 13131318, at *2 

(internal quotation marks and citation omitted); see also Jacobs v. Tempur-Pedic Int’l, Inc., 

626 F.3d 1327, 1344 (11th Cir. 2010) (“Having read [the plaintiff’s] motion, we 

conclude that it did nothing but ask the district court to reexamine an unfavorable 

ruling.  Reconsidering the merits of a judgment, absent a manifest error of law or fact, 

is not the purpose of Rule 59.”); Johnson, 771 F. App’x at 996 n.5 (affirming a district 

court’s denial of a Rule 52 motion after finding that “the district court’s 

Case 8:16-cv-02549-TPB-CPT   Document 394   Filed 08/31/23   Page 11 of 33 PageID 22944



 12 

characterization was correct: [the plaintiff] sought to call the court’s attention to 

evidence already presented and considered.  Rule 52[’]s limited scope forecloses [the 

plaintiff]’s strategy”) (citing Fontenot v. Mesa Petrolium Co., 791 F.2d 1207, 1219 (5th 

Cir. 1986) and quoting Holton v. City of Thomasville Sch. Dist., 425 F.3d 1325, 1353 (11th 

Cir. 2005)).   

The Defendants’ attempt to incorporate by reference their prior motion in 

limine also violates the page restriction imposed by the Local Rules.  See M.D. Fla. R. 

3.01(a) (stating that the length of a motion must be “no longer than twenty-five pages 

inclusive of all parts”).  This is because it effectively doubles the length of the 

Defendants’ instant motion.  See Venerus v. Avis Budget Car Rental, LLC, 2021 WL 

9595511, at *4 n.3 (M.D. Fla. July 28, 2021) (“Defendants . . . purport to incorporate 

by reference all arguments made in their previously filed Daubert motion and [in their] 

Omnibus Motion in Limine, which were denied without prejudice, and [their] Motion 

to Strike, which was granted in part.  This attempt to add triple the page limit to what 

has already been filed is impermissible.”) (internal citations omitted). 

In addition to these deficiencies, which alone are fatal, the Defendants’ 

criticisms of Metral’s qualifications, the reliability of his opinion, and the sufficiency 

of his findings are lacking.  With respect to Metral’s qualifications, Rule 702 provides 

that, where “scientific, technical, or other specialized knowledge will assist a trier of 

fact to understand the evidence or determine a fact in issue,” a witness “qualified . . . 

by knowledge, skill, experience, training, or education, may testify in the form of 

opinion” if (1) “the testimony is based upon sufficient facts or data,” (2) “the testimony 

Case 8:16-cv-02549-TPB-CPT   Document 394   Filed 08/31/23   Page 12 of 33 PageID 22945



 13 

is the product of reliable principles and methods,” and (3) the witness “has reliably 

applied the principles and methods to the facts of the case.”  Fed. R. Evid. 702.  To 

satisfy the qualification requirement, a party must show that its expert has adequate 

“knowledge, skill, experience, training, or education” to formulate a reliable opinion 

about an issue before the Court.  Hendrix ex rel. G.P. v. Evenflo Co., Inc., 609 F.3d 1183, 

1193 (11th Cir. 2010) (quoting Fed. R. Evid. 702).  This standard is “not [a] stringent” 

one and is met as “long as the witness is at least minimally qualified.”  Hendrix ex rel. 

G.P. v. Evenflo Co., Inc., 255 F.R.D. 568, 585 (N.D. Fla. 2009), aff’d, 609 F.3d 1183 

(11th Cir. 2010) (citations omitted).  Once the proponent of the proffered expert 

testimony crosses this threshold, any disputes with the expert’s qualifications will be 

deemed to go to the credibility and weight of the expert’s testimony, not to its 

admissibility.  Secs. & Exch. Comm’n v. Spartan Secs. Grp., Ltd., 2020 WL 7024884, at *3 

(M.D. Fla. Nov. 30, 2020) (citation omitted).  A district court’s determination of an 

expert’s qualifications rests within its sound discretion.  Berdeaux v. Gable Alden Life Ins. 

Co., 528 F.2d 987, 990 (5th Cir. 1976).6 

Applying these principles here, the Defendants’ assertion that Metral was 

unqualified fails.  (Doc. 377 at 3–4).  Notably, the Defendants do not offer any 

argument or case authority demonstrating that the Court’s handling of this issue 

constituted “manifest error.”  Johnson, 771 F. App’x at 995 n.5; Arthur, 500 F.3d at 

 
6 In Bonner v. City of Prichard, 661 F.2d 1206, 1209 (11th Cir.1981) (en banc), the Eleventh Circuit 

adopted as binding precedent all of the decisions of the former Fifth Circuit issued before the close of 

business on September 30, 1981. 

Case 8:16-cv-02549-TPB-CPT   Document 394   Filed 08/31/23   Page 13 of 33 PageID 22946



 14 

1343.  Instead, all they essentially argue is that Metral “had no technical training or 

qualifications.”  (Doc. 377 at 3–4).  As noted above, however, an expert need not have 

technical training or qualifications where, as here, he has sufficient experience in the 

area in question.  See Fed. R. Evid. 702 (stating that a witness may be qualified by 

experience, among other means); Tolbert v. Discovery, Inc., 2021 WL 3793045, at *3–4 

(N.D. Ala. Aug. 26, 2021) (finding an expert to be qualified where he “possess[ed] 

over [twenty] years of IT experience[,] . . . worked in the [relevant] field . . . for over a 

decade[,] and conducted “th[e] exact type of analysis” he performed in the case “on 

hundreds of computer systems and media”) (internal quotation marks and citations 

omitted and alterations in original); J.G. v. Carnival Corp., 2013 WL 752697, at *3 (S.D. 

Fla. Feb. 23, 2017) (“An expert is not necessarily unqualified simply because [his] 

experience does not precisely match the matter at hand.”) (internal quotation marks 

and citation omitted)).   

The Defendants’ alternative claim that Metral’s testimony was unreliable 

because it was predicated upon inadmissible hearsay fares no better.  (Doc. 377 at 4–

6).  The gist of this claim is that Metral merely regurgitated the monitoring reports and 

screenshots created by the security technicians and thus essentially served as a “vehicle 

to proffer hearsay” which was created “in anticipation of litigation” and which was 

also not properly authenticated.  Id.    

It is important to point out at the outset that the challenged monitoring reports 

and screenshots were admitted into evidence by the Court as business records pursuant 

to Federal Rule of Evidence 803(6) based upon Metral’s testimony.  (Doc. 329 at 30–

Case 8:16-cv-02549-TPB-CPT   Document 394   Filed 08/31/23   Page 14 of 33 PageID 22947



 15 

34).  Metral explained during his testimony the basis for his knowledge of the 

information contained in the monitoring reports and screenshots, how this 

information was acquired and maintained, and how he relied upon that information 

to advise his clients and send Infringement Notices7 as part of his work.  Id.  The 

Defendants do not establish the Court manifestly erred in finding that this testimony 

and the other record evidence satisfied the requirements of Rule 803(6), see United States 

v. Parker, 749 F.2d 628, 633 (11th Cir. 1984), and that the reports and screenshots were 

therefore admissible.8  And contrary to the Defendants’ suggestion (Doc. 377 at 4–6), 

once those items were in evidence, it was permissible for Metral to discuss their 

contents while on the witness stand.  See Parker, 749 F.2d at 633.             

Even were that not the case, it is well settled that “an expert may rely on hearsay 

evidence as part of the foundation for his opinion so long as the hearsay evidence is 

‘the type of evidence reasonably relied upon by experts in the particular field in 

forming opinions or inferences on the subject.’”  Knight through Kerr v. Miami-Dade 

Cnty., 856 F.3d 795, 809 (11th Cir. 2017) (quoting United States v. Scrima, 819 F.2d 996, 

1002 (11th Cir. 1987)).  The Defendants do not meaningfully argue, much less show, 

that it was manifestly erroneous to deem the monitoring reports and screenshots as 

falling within this category of evidence.  See id. (upholding police-practices expert’s 

 
7 Infringement Notices are communications sent to a party alerting them that they are infringing upon 

a copyright.  (Doc. 337 at 34).   
8 The Defendants’ contention that Metral purportedly conceded at trial that these materials were 

prepared in anticipation of litigation is unsupported.  (Doc. 377 at 3–6).  A fair reading of the portion 

of the trial transcript to which the Defendants cite is that Metral was referring to his expert report, not 

to the monitoring records and screenshots.  (Doc. 329 at 55).   

Case 8:16-cv-02549-TPB-CPT   Document 394   Filed 08/31/23   Page 15 of 33 PageID 22948



 16 

reliance on hearsay statements made by those present at the scene in concert with the 

expert’s review of, inter alia, photographs, investigative reports, and forensic reports, 

finding such evidence to be “precisely the kind reasonably relied on by experts in the 

field”).   

Finally, it bears highlighting that the Court did not blindly accept Metral’s 

testimony that was predicated on the monitoring reports and screenshots.  In fact, quite 

the opposite is true.  The Court conducted a robust examination of the foundation for 

Metral’s determinations and, only after doing so, found that his “analysis [was] sound” 

and that his “conclusions [were] reliable.”  (Doc. 337 at 24–27).  As the Court 

summarized:  

For the most part, [Metral’s] analysis [was] very straightforward—he 

simply identifie[d] television programming that aired over the internet on 

certain days and times.  Periodic monitoring supervised by Metral 

indicated that [DISH’s] copyrighted programming was received by users 

of [the] Defendants’ STBs on at least 861 instances.  The Court is not 

convinced that this information is reliable as to each and every specific 

detail, but the Court is convinced, in a general sense, that Metral’s 

analysis accurately demonstrates that [DISH’s] copyrighted 

programming was received by STBs regularly over a period of years. 

 

Id. at 27.   

 

As to the matter of the authenticity of the monitoring reports and screenshots 

themselves, all that is required is that there be enough evidence to buttress “a finding 

that the item is what the proponent claims it is.”   Fed. R. Evid. 901(a); see also United 

States v. Mentor, 570 F. App’x 894, 897 (11th Cir. 2014) (“[T]he proponent of the 

evidence must only present ‘sufficient evidence to make out a prima facie case that the 

Case 8:16-cv-02549-TPB-CPT   Document 394   Filed 08/31/23   Page 16 of 33 PageID 22949



 17 

proffered evidence is what it purports to be.’”) (quoting United States v. Belfast, 611 F.3d 

783, 819 (11th Cir. 2010)).  Once such a prima facie showing has been made, “the 

evidence may be admitted, and the ultimate question of authenticity is decided by the” 

fact finder.  Id. (citing same).   

Here, as discussed above, Metral testified to, among other things, the manner 

in which the information in the reports and screenshots was obtained and preserved.  

(Doc. 329 at 30–34).  The Defendants do not establish the Court manifestly erred in 

concluding that this testimony met the low threshold for authentication under the 

circumstances presented.  Fed. R. Evid. 901; Crawford v. ITW Food Equip. Grp., LLC, 

2018 WL 3599211, at *2 (M.D. Fla. Apr. 27, 2018) (“One way to authenticate 

evidence is to present testimony of a witness who has knowledge of the evidence.  ‘A 

document also may be authenticated by circumstantial evidence.’”) (citing Fed. R. 

Evid. 901(b) and quoting United States v. Caldwell, 776 F.2d 989, 1002 (11th Cir. 1985)) 

(alteration adopted), aff’d, 977 F.3d 1331 (11th Cir. 2020).  The fact that the 

information contained in the report and screenshots was confirmed by representatives 

of the networks that exclusively licensed the Protected Channels to DISH bolsters this 

conclusion.   

I likewise find unpersuasive the Defendants’ next argument that the Court 

should disregard Metral’s testimony because the evidence of transmission upon which 

his testimony was grounded was captured in Switzerland, and was therefore 

purportedly “unreliable to show [the] Defendants made infringing transmissions into 

the United States.”  (Doc. 377 at 4).  The problem with this argument is that it ignores 

Case 8:16-cv-02549-TPB-CPT   Document 394   Filed 08/31/23   Page 17 of 33 PageID 22950



 18 

the fact that only a fraction of the offending transmissions—those occurring between 

June 25, 2015, and September 2, 2015, and between January 15, 2016, and May 3, 

2017—were captured in Switzerland, while the remainder were captured in Colorado.  

(Doc. 329 at 18–20); Pl.’s Exh. 6 (distinguishing analysis done in Switzerland and 

Colorado).  In short, the Defendants do not demonstrate that the Court manifestly 

erred relative to this issue.   

The Defendants’ related assertion that Metral’s testimony was unreliable as to 

whether the Registered and Unregistered works were viewed in the United States 

(Doc. 377 at 10–13) is similarly unavailing.  The Court has already found—and the 

Defendants apparently do not dispute—that “[l]iability for copyright infringement 

may arise where copyrighted programming originates from outside the United States 

and is transmitted into the United States.”  (Doc. 337 at 5) (citation omitted and 

emphasis added); see also Am. Broad. Cos., Inc. v. Aereo, Inc., 573 U.S. 431, 448 (2014) 

(stating that a transmission is simply one sent to the public, meaning “the same 

contemporaneously perceptible images and sounds [are communicated] to a large 

number of people who are unrelated and unknown to each other”).  This means that 

DISH only had to prove that the Defendants transmitted the protected content into the 

United States, which it did.     

 The Defendants’ final claim pertaining to Metral is that the Court incorrectly 

admitted his report, including the summary of the 861 instances of infringement it 

documented.  (Doc. 377 at 9–10).  This claim fails for two reasons.  First, it rests on 

the flawed assumptions—refuted above—that the underlying monitoring and 

Case 8:16-cv-02549-TPB-CPT   Document 394   Filed 08/31/23   Page 18 of 33 PageID 22951



 19 

screenshot records constituted inadmissible hearsay and that Metral could not rely on 

those materials as an expert in any event.  Second, Metral’s summary was admissible 

under Rule 1006.  That rule permits a party to “use a summary, chart, or calculation 

to prove the content of voluminous writings, recordings, or photographs that cannot 

be conveniently examined in court.”  Fed. R. Evid. 1006; see also Dubay v. King, 844 F. 

App’x 257, 263 (11th Cir. 2021) (holding district court properly admitted a summary 

of expert’s findings in copyright infringement case under Rule 1006).  The Defendants 

do not show that the Court committed manifest error in admitting Metral’s report.    

B. 

 The Defendants next line of attack—as noted above—is that the Court should 

not have admitted two categories of evidence offered by DISH to prove the Defendants 

utilized encoders.  (Doc. 377 at 14–18).  The encoder issue was relevant to DISH’s 

prosecution of its case, and was “strongly” contested by the Defendants, including 

Fraifer, who “flatly denied using encoders to infringe copyrights.”  (Doc. 337 at 19).   

 The first category consisted of documents from PayPal demonstrating that the 

Defendants controlled encoders in Germany which were employed to push the 

Protected Channels to the Defendants’ CDNs.  (Doc. 377 at 16).  These PayPal records 

revealed that an account held in the name of Fraifer’s brother, Fraj Fraifer, a Canadian 

resident, was used to make payments to a company—Cetel GmbH (Cetel)—which the 

Defendants hired to assign IP addresses to the Germany encoders.  (Doc. 337 at 21–

22).  Fraifer denied utilizing the PayPal account or instructing his brother to make the 

payments to Cetel.  Id. at 22.  The problem for Fraifer, as the Court pointed out in its 

Case 8:16-cv-02549-TPB-CPT   Document 394   Filed 08/31/23   Page 19 of 33 PageID 22952



 20 

decision, was that the PayPal documents evidenced the account being accessed from 

the Defendants’ Tampa offices at the same time the Cetel payments were being made 

in February and April 2017.  Id.  And despite the fact that Fraifer theorized his brother 

must have tendered the payments when visiting Fraifer in Tampa, the PayPal materials 

showed that the account was accessed at least 345 times over a five-month period from 

the Defendants’ Tampa offices.  Id.   

 The Defendants now argue that these records were irrelevant and unduly 

prejudicial.  (Doc. 377 at 16).  Although not a model of clarity, the Defendants appear 

to contend that because the PayPal records purportedly post-dated the infringing 

activity and the payments were made by a “third party,” the records do not establish 

the Defendants’ ownership of the encoders in April and May 2016, when the 

Registered Works aired.  Id.   

 The Defendants’ challenge to the Pay Pal documents is unavailing.  While the 

Defendants’ seemingly intimate otherwise, the Court did not reference these records 

solely to show that the Defendants used the encoders during the time frame covered 

by the PayPal materials.  It also relied upon them to support its finding that Fraifer 

was not credible.  (Doc. 337 at 22).  Moreover, irrespective of whether the PayPal 

documents may not prove that the Defendants controlled the German encoders in the 

two months of April and May 2016, the Defendants’ infringing conduct transpired 

over the course of a number of years through and including at least May 2017.  Id. at 

10.  Because the PayPal documents substantiate that Fraifer’s brother made PayPal 

payments in February and April 2017, Pl.’s Exh. 76 at 1; Pl.’s Exh. 77 at 1–4,  which 

Case 8:16-cv-02549-TPB-CPT   Document 394   Filed 08/31/23   Page 20 of 33 PageID 22953



 21 

is during the infringement period, the records were relevant—at a minimum—to the 

Defendants’ use of German encoders and to the credibility of Fraifer’s testimony.   

As for the Defendants’ assertion that the PayPal records were unduly 

prejudicial, Rule 403 permits a court to “exclude relevant evidence if its probative 

value is substantially outweighed by a danger of . . . unfair prejudice.”  Fed. R. Evid. 403 

(emphasis added).  The Eleventh Circuit has cautioned, however, that “Rule 403 is an 

extraordinary remedy which should be used sparingly,” and that a “trial court’s 

discretion to exclude evidence as unduly prejudicial is narrowly circumscribed.”  

United States v. McGregor, 960 F.3d 1319, 1324 (11th Cir. 2020) (internal quotation 

marks and citations omitted).   

Here, the harm about which the Defendants complain is nothing more than the 

prejudice associated with any probative evidence.  As one court has succinctly 

observed, all “[r]elevant evidence is inherently prejudicial; but it is only unfair 

prejudice, substantially outweighing probative value, which permits exclusion of [a] 

relevant matter under Rule 403.”  Cauchon v. United States, 824 F.2d 908, 914 (11th Cir. 

1987) (quoting United States v. McRae, 593 F.2d 700, 707 (5th Cir. 1979)).  Stated 

differently, “‘[u]nfair prejudice’ cannot be simplistically defined as evidence having 

adverse effects on a party’s case; rather, it is ‘an undue tendency to suggest [a] decision 

on an improper basis, commonly, though not necessarily, an emotional 

one.’”  Id. (alteration in original) (quoting United States v. Grassi, 602 F.2d 1192, 1197 

(5th Cir. 1979)).   

Case 8:16-cv-02549-TPB-CPT   Document 394   Filed 08/31/23   Page 21 of 33 PageID 22954



 22 

In sum, the Defendants fail to show that the Court’s rulings relative to the 

PayPal records was manifestly erroneous.   

 The second category of records the Defendants challenge were obtained from 

the publicly available online database known as WHOIS.  This database allows users 

to “access information regarding domains, including the registrant’s name, address, 

phone number, and e-mail address.”  Gordon v. Virtumundo, Inc., 575 F.3d 1040, 1064 

n.22 (9th Cir. 2009) (citation omitted).  The WHOIS records at issue here evidenced 

that the IP address of the German encoders was assigned to Cetel and the domain 

name “kakalinka.com” as late as November 2017.  Pl.’s Exhs. 83, 84.  These 

documents were tendered in support of, inter alia, Metral’s finding that a specific CDN 

in Germany was deployed by the Defendants to transmit the Protected Channels to 

their customers.  (Doc. 384 at 13) (citation omitted).    

The Defendants now contend that the WHOIS records amounted to 

inadmissible hearsay.  (Doc. 377 at 14–17).  This assertion does not survive scrutiny.  

Rule 803 allows for the introduction into evidence of a report containing “[m]arket 

quotations, lists, directories, or other compilations that are generally relied on by the 

public or by persons in particular occupations.”  Fed. R. Evid. 803(17).  The testimony 

and exhibits adduced at trial revealed that the WHOIS documents fell within the ambit 

of this rule, insofar they were of the kind regularly relied upon to establish the identity 

of registrants.  See Tracfone Wireless, Inc. v. Technopark Co., Ltd., 313 F.R.D. 680, 685 

(S.D. Fla. 2016) (noting that many courts “routinely” consider WHOIS database 

information to identity a party in question) (collecting cases); EarthLink, Inc. v. Ahdoot, 

Case 8:16-cv-02549-TPB-CPT   Document 394   Filed 08/31/23   Page 22 of 33 PageID 22955



 23 

2005 WL 8154298, at *8 (N.D. Ga. Feb. 1, 2005) (“WHOIS is a public database that 

courts have relied upon in order to ascertain the party who has registered a domain 

name.  Under these circumstances, the court agrees that WHOIS search results come 

within the hearsay exception noted in Federal Rule of Evidence 803(17) for directories 

and other published compilations relied upon by the public.”) (citations omitted).  

Indeed, Metral testified that as a result of his role in monitoring and investigating 

copyright infringement of television streaming services on behalf of IBCAP, he was 

aware that Nagra utilized WHOIS to identify the CDN involved in the infringing 

conduct.  (Doc. 329 at 40).   

The Defendants also argue that DISH did not properly authenticate the WHOIS 

records.  (Doc. 377 at 14–15).  A document may be authenticated under Rule 901 

“through the testimony of a witness with knowledge or by ‘appearance, contents, 

substance, internal patterns, or other distinctive characteristics of the item, taken 

together with all the circumstances.’”  Mentor, 570 F. App’x at 897 (quoting Fed. R. 

Evid. 901(b)(4)) (emphasis added).  Further, as alluded to earlier, “[a]uthentication 

may be established ‘solely through the use of circumstantial evidence,’” United States 

v. Taylor, 688 F. App’x 638, 641 (11th Cir. 2017) (per curiam) (quoting United States v. 

Smith, 918 F.2d 1501, 1510 (11th Cir. 1990)), and such evidence need not be 

conclusive, Breland v. Levada Ef Five, LLC, 2016 WL 1717207, at *8 (S.D. Ala. Apr. 28, 

2016) (citing United States v. Arce, 997 F.2d 1123, 1128 (5th Cir. 1993), reh’g denied, 5 

F.3d 1493 (5th Cir. 1993)).  

Case 8:16-cv-02549-TPB-CPT   Document 394   Filed 08/31/23   Page 23 of 33 PageID 22956



 24 

The contested WHOIS documents contained the domain name, as well as the 

date and time they were printed.  Pl.’s Exhs. 83, 84.  Also, as pertinent here, the Court 

asked DISH’s counsel at trial to view the WHOIS webpage on his laptop to confirm 

that one of the WHOIS records which pertained to the “kakalinka.com” domain name 

and which was then being offered into evidence looked the same as the one on the 

webpage.  (Doc. 330 at 27).  DISH attested that the two were identical and, after being 

given the opportunity to view his opponent’s screen, defense counsel demurred, stating 

“I don’t need to look at plaintiff’s counsel’s computer.  I will accept his 

representation.”  Id.  The Court thereafter admitted this WHOIS record.  Id.   

Notwithstanding the above, the Defendants assert that DISH did not provide 

adequate evidence to authenticate the WHOIS documents because it did not call a 

witness or produce an affidavit addressing the issue.  (Doc. 377 at 14–15).  This 

assertion is unavailing.  To start, the Defendants abandoned their authenticity 

challenge to the WHOIS document regarding the “kakalinka.com” domain name 

given the representations they made at trial when the record was displayed on the 

computer.   

Moreover, as described previously, DISH was not required under Rule 901 to 

tender proof beyond the “distinctive characteristics” displayed on the face of the 

WHOIS documents.  Mentor, 570 F. App’x at 897 (quoting Fed. R. Evid. 901(b)(4)); 

see also SMS Audio, LLC v. Belson, 2017 WL 1533971, at *3 (S.D. Fla. Mar. 20, 2017) 

(recognizing that circumstantial indicia of authenticity may be used “to authenticate 

[electronically stored information], including e-mail, text messages and the content of 

Case 8:16-cv-02549-TPB-CPT   Document 394   Filed 08/31/23   Page 24 of 33 PageID 22957



 25 

websites”) (internal quotation marks omitted) (collecting cases).  As such, the 

Defendants do not show that the Court committed manifest error in admitting the 

challenged WHOIS records.     

 The Defendants additionally contend that a WHOIS document relating to 

Cetel was of “minimal probative value” because, inter alia, the Defendants’ business 

ceased operating roughly six months prior to the date on that record.  (Doc. 377 at 15).  

The Defendants did not raise this issue at trial, however, and have thus waived it.  See 

(Doc. 329 at 173–85); see also Carroll v. ATA Retail Servs., Inc., 2017 WL 11113320, at 

*7 (N.D. Ga. July 25, 2017), aff’d, 747 F. App’x 762 (11th Cir. 2018); Banks v. 

MarketSource, Inc., 2023 WL 3215649, at *23 n.10 (N.D. Ga. Mar. 30, 2023).  Even 

were that not the case, the Defendants’ objection to this record would still fail because 

the document linked the Defendants to one of the CDNs employed to transmit the 

Protected Channels.  Again, the Defendants do not demonstrate that the Court’s 

handling of this issue was manifestly erroneous.      

The Defendants’ final claim relative to the WHOIS documents is that the Court 

exhibited a bias against them when, “in real time[, it] visited the website listed on [the 

WHOIS record regarding the “kakalinka.com” domain name] and decided that it 

matched the propounded exhibit.”  (Doc. 377 at 16).  According to the Defendants, 

this act was improper because it caused the Court to acquire personal knowledge about 

disputed evidentiary facts.   

The Code of Conduct for United States Judges necessitates that a judge 

disqualify himself where, as relevant here, “the judge’s impartiality might reasonably 

Case 8:16-cv-02549-TPB-CPT   Document 394   Filed 08/31/23   Page 25 of 33 PageID 22958



 26 

be questioned, including[,] but not limited to[,] instances in which . . . the judge has a 

personal bias or prejudice concerning a party, or personal knowledge of disputed 

evidentiary facts concerning the proceeding.”  Code of Conduct for United States 

Judges Canon 3(C)(1)(a) (2014).  Courts have found disqualification to be warranted 

under this standard only when the personal knowledge in question “stem[med] from 

an extrajudicial source.”  LaMarca v. Turner, 662 F. Supp. 647, 654 (S.D. Fla. June 4, 

1987) (citation omitted); see also Abrams-Jackson v. Avossa, 743 F. App’x 421, 424 (11th 

Cir. 2018) (“‘The general rule is that bias sufficient to disqualify a judge must stem 

from extrajudicial sources, and must be focused against a party to the proceeding.’”) 

(per curiam) (quoting Hamm v. Bd. of Regents, 708 F.2d 647, 651 (11th Cir. 1983)).   

Here, the Defendants do not cite any authority establishing that information on 

a website displayed at trial, which was not contested by the parties, constitutes an 

extrajudicial fact which a court may not consider.  See generally (Doc. 377 at 16–17).  

In fact, there is case law in this Circuit to the contrary.  See S. Grouts & Mortars, Inc. v. 

3M Co., 2008 WL 4346798, at *16 (S.D. Fla. Sept. 17, 2008) (taking judicial notice of 

the results of, inter alia, a whois.net search of domain name registrations that revealed 

“several of the domain names listed by [the plaintiff were] either not registered to [the 

defendant], or ha[d] an obviously legitimate connection to [the defendant]”), aff’d, 575 

F.3d 1235 (11th Cir. 2009).  The Defendants do not show that the Court committed 

manifest error in addressing this matter.      

C.   

Case 8:16-cv-02549-TPB-CPT   Document 394   Filed 08/31/23   Page 26 of 33 PageID 22959



 27 

In addition to the above challenges, the Defendants urge the Court to reevaluate 

its determination at the summary judgement stage that DISH owned the copyright for 

one of the Registered Works.  (Doc. 377 at 18–19).  In support of this contention, the 

Defendants assert for the first time that there was a gap in the copyright chain-of-title 

for that work based upon a licensing agreement relating to the Protected Channel on 

which the work aired.  Id.  The problem with this argument is that the evidence upon 

which it rests was known to the Defendants long ago, and the Defendants offer no 

explanation as to why they did not pursue this matter at a prior juncture in the lawsuit.  

As the Eleventh Circuit has repeatedly held, “[d]enial of a motion to amend is 

‘especially soundly exercised when the party has failed to articulate any reason for the 

failure to raise an issue at an earlier stage in the litigation.’”  O’Neal v. Kennamer, 958 

F.2d 1044, 1047 (11th Cir. 1992) (quoting Lussier v. Dugger, 904 F.2d 661, 667 (11th 

Cir. 1990)); see also Johnson, 771 F. App’x at 996 n.5; Ferrier, 728 F. App’x at 962–63.   

The Defendants’ challenge is infirm for another reason as well.  As the Court 

pointed out at the summary judgment stage, allowing a third party infringer—like the 

Defendants—to contest ownership as part of an attempt to escape liability would be 

anomalous and unwarranted where, as here, “‘there is no dispute between the 

copyright owner and the transferee about the status of the copyright.’”  (Doc. 246 at 

40–41) (quoting Imperial Residential Design, Inc. v. Palms Dev. Grp., Inc., 70 F.3d 96, 99 

(11th Cir. 1995) and citing Crunchyroll, Inc. v. Pledge, 2014 WL 1347492, at *14 (N.D. 

Cal. Mar. 31, 2014)).  And as the Court also highlighted, “DISH has provided 

Case 8:16-cv-02549-TPB-CPT   Document 394   Filed 08/31/23   Page 27 of 33 PageID 22960



 28 

declarations, in which the [n]etwork representatives attest that they have transferred 

the exclusive rights at issue to DISH.”  Id. (citations omitted).            

 Even were the Court to entertain the Defendants’ challenge, it would still fail.  

The crux of the Defendants’ argument is that the agreement between the original 

author of the work, MBC, and its affiliate, MabMedia (which ultimately transferred 

the copyright to DISH), did not list MBC Masr as a channel being transferred.  (Doc. 

377 at 18–19).  Regardless of whether the Defendants are correct, there is other 

evidence in the record—namely, a declaration from MBC, along with MBC’s trial 

testimony—which establishes that this copyright was passed from MBC to DISH 

through MabMedia.  (Docs. 146-8, 310-2).  MBC’s testimony is, in turn, buttressed by 

MabMedia’s agreement with DISH, which explicitly states that MabMedia was 

granted the exclusive rights in MBC Masr from MBC.  See (Doc. 146-11); see also BMG 

Rights Mgmt. (US) LLC v. Cox Commc’ns, Inc., 149 F. Supp. 3d 634, 647–48 (E.D. Va. 

2015) (finding that even though the list of copyrighted works in annex 1 to licensing 

agreement was blank, plaintiff’s declaration properly established copyright chain-of-

title), aff’d in part and rev’d in part on other grounds, 881 F.3d 293 (4th Cir. 2018).  In 

short, the Defendants do not demonstrate that the Court’s ruling on this matter was 

manifestly erroneous.  

D. 

The Defendants’ last challenge—as referenced previously—is that the Court 

erred in finding the Defendants’ infringement of DISH’s copyrights to be willful.  (Doc. 

377 at 19–23).  This claim meets the same fate as the Defendants’ other arguments.   

Case 8:16-cv-02549-TPB-CPT   Document 394   Filed 08/31/23   Page 28 of 33 PageID 22961



 29 

The Court described the legal principles governing infringement in its statement 

of facts and conclusions of law (Doc. 337 at 7–8) but some of those principles bear 

repeating here.  Pursuant to section 504(c)(1) of the Copyright Act, an owner may elect 

to recover statutory damages in lieu of any other form of monetary relief.  Yellow Pages 

Photos, Inc. v. Ziplocal, LP, 795 F.3d 1255, 1271 (11th Cir. 2015) (citing F.W. Woolworth 

Co. v. Contemporary Arts, Inc., 344 U.S. 228, 233 (1952)).  The Act’s “statutory damages 

provision is designed to discourage wrongful conduct,” and authorizes a range of 

damages between $750 and $30,000 for each infringed work.  Id. (citing same).  The 

Act, however, additionally allows a court, in its broad discretion, to increase “award[s] 

of statutory damages’ in cases involving willful infringement to $150,000 per work.”  

Id. (internal quotation marks and citation omitted).  

Willfulness in this context “means that the defendant ‘kn[ew its] actions 

constitute[d] an infringement.”  Cable/Home Commc’n Corp. v. Network Prods., Inc., 902 

F.2d 829, 851 (11th Cir. 1990). Willfulness, however, does not require a showing of 

maliciousness, id. (citations omitted), and includes a defendant’s reckless disregard of 

“the possibility that it was infringing a copyright,” Yellow Pages Photos, 795 F.3d at 

1272 (collecting cases).  

Although a district court has wide latitude in granting statutory damages, it 

should take into account both the willfulness of the defendant’s conduct and the 

deterrent value of any sanction it issues.  Cable/Home Commc’n Corp., 902 F.2d at 852.  

Further, a district court may, if it deems it just, impose liability upon a defendant 

within the statutory limits in order to penalize a defendant and to vindicate the 

Case 8:16-cv-02549-TPB-CPT   Document 394   Filed 08/31/23   Page 29 of 33 PageID 22962



 30 

statutory policy even if the defendant’s infringing activity did not cause an injury or 

was unprofitable.  F.W. Woolworth Co., 344 U.S. at 233. 

In this case, the Court took pains to articulate the basis for its finding that the 

Defendants acted willfully.  Given the Defendants’ challenge to the Court’s rationale, 

I find it appropriate to set out the Court’s explanation largely in full: 

[The] Defendants’ infringement of the Registered Works was willful 

because [the] Defendants, among other things, repeatedly ignored 

Infringement Notices; took strategic measures to avoid the legal 

implications [of] those Infringement Notices; attempted to disguise their 

use of encoders to infringe [DISH’s] copyrights; and when exposed, 

“doubled down” by providing, at best, misleading testimony about their 

use of encoders during the trial in this matter.  

 

Periodic monitoring conducted by [DISH’s] expert indicated that [the] 

Protected Channels were received by users of [the] Defendants’ STBs on 

at least 861 instances.  The Court is not convinced that this information 

is accurate in every detail, but it is convinced that, in a general sense, 

[DISH’s] copyrighted programming was received by STBs via CDNs 

regularly over a period of years.  Fraifer’s own emails and [other] 

testimony establish that [the] Defendants were regularly using encoders 

to “push” [DISH’s] copyrighted programming onto their system for 

consumption by end users.  

 

[The] Defendants were sent 182 notices of copyright infringement 

concerning works aired on the Protected Channels immediately prior to 

or during the time period the Works were aired (“Infringement Notices”).  

[The] Defendants received [seven] Infringement Notices emailed to their 

counsel.  [The] Defendants also received [fifty-eight] Infringement 

Notices emailed directly to them.  [The] Defendants received but refused 

to accept [seventeen] Infringement Notices mailed to [the] Defendants’ 

Tampa offices or Fraifer’s home, most having been returned with 

handwritten notations stating, “Wrong Address,” “Refused,” or similar 

words of rejection.  [The] Defendants received at least [thirty-nine] of the 

[one hundred] Infringement Notices that were emailed to [the] 

Case 8:16-cv-02549-TPB-CPT   Document 394   Filed 08/31/23   Page 30 of 33 PageID 22963



 31 

Defendants’ CDN companies.  [Sixty-two] of the 182 Infringement 

Notices concerned the . . . channels on which the four Registered Works 

aired and were sent to [the] Defendants or their CDN companies prior to 

the time that the Registered Works aired on those Protected Channels.  

The Infringement Notices plainly stated, and [the] Defendants 

understood, that [the] Protected Channels should not be delivered to [the] 

Defendants’ STB[s] because works that aired on the Protected Channels 

were protected by copyright.  

 

Furthermore, the evidence demonstrated that [the] Defendants 

attempted to avoid the legal implication of the Infringement Notices, and 

give the false impression of compliance, by temporarily removing or 

deactivating the Protected Channels identified in the Infringement 

Notices, but then knowingly and intentionally reinstating or 

reactivate[ing] the Protected Channels at a later point in time.  In 

addition, [the] Defendants acquired backup CDN services that could be 

used to deliver [the] Protected Channels to end users in the event that 

[the] Defendants’ existing CDN company terminated [the] Defendants’ 

services in response to [the] Infringement Notices.  This strategy was 

apparently developed in response to the fact that Verizon terminated [the] 

Defendants’ CDN services due to their pattern of taking down Protected 

Channels and immediately putting them back up.  

 

Statutory damages are also necessary to deter future violations of the law. 

[The] Defendants’ infringement continued for eight months after this 

action was filed, demonstrating that initiation of a legal proceeding is not 

an adequate deterrent.  

 

And finally, [the] Defendants have demonstrated a general disregard for 

the legal system by attempting to disguise their use of encoders to infringe 

[DISH’s] copyrights, and after getting caught, attempting to “explain 

away” their actions with, at best, misleading testimony in the trial of this 

matter.  

 

For all of the foregoing reasons, [DISH] is awarded $150,000 in statutory 

damages for each of the four Registered Works, for a total of $600,000, 

as authorized under [the Copyright Act].    

 

Case 8:16-cv-02549-TPB-CPT   Document 394   Filed 08/31/23   Page 31 of 33 PageID 22964



 32 

(Doc. 337 at 33–36) (citations omitted).   

 The Defendants now maintain that the above cited evidence does not support a 

finding of willfulness because the multiple Infringement Notices sent to the Defendants 

did not adequately alert them that the claimed copyrights were legitimate or that the 

Defendants were infringing anyone’s rights by broadcasting publicly available 

material.  (Doc. 377 at 20).  This argument is unpersuasive.  

Regardless of the content of the Infringement Notices, there is undisputed 

evidence that the Defendants took down the Protected Channels following their receipt 

of an Infringement Notice and then immediately put the channels back up for its users.  

As the Court emphasized in the above excerpt, the Defendants even acquired backup 

CDNs when Verizon began terminating their CDN services as result of this practice.  

All of this begs the question as to why the Defendants would take steps to avoid the 

legal consequences of infringing another entity’s copyright if they were not aware of 

the illicit nature of their behavior.  See Cable/Home Comm. Corp., 902 F.2d at 846–51 

(finding that the infringing conduct was willful where the party “openly publicized and 

encouraged the purchase of the[ ] pirate chips” after the party had been “frequently 

warned that th[o]se chips were unlawful”).  In short, the Defendants fail to identify 

any manifest error in the Court’s determination that they willfully violated DISH’s 

copyright.   

III. 

 Based upon the foregoing, I respectfully recommend that the Court deny the 

Defendants’ motion to alter or amend the judgment (Doc. 377).  

Case 8:16-cv-02549-TPB-CPT   Document 394   Filed 08/31/23   Page 32 of 33 PageID 22965



 33 

 Respectfully submitted this 31st day of August 2023. 

     

 
 

 

 

NOTICE TO PARTIES 

 A party has fourteen (14) days from this date to file written objections to the 

Report and Recommendation’s factual findings and legal conclusions.  A party’s 

failure to file written objections, or to move for an extension of time to do so, waives 

that party’s right to challenge on appeal any unobjected-to factual finding(s) or legal 

conclusion(s) the District Judge adopts from the Report and Recommendation.  See 

11th Cir. R. 3-1; 28 U.S.C. § 636(b)(1). 

 

Copies to: 

Honorable Thomas P. Barber, United States District Judge 

Counsel of record 

 

Case 8:16-cv-02549-TPB-CPT   Document 394   Filed 08/31/23   Page 33 of 33 PageID 22966


